+1 投票
2,854 浏览
分类:中学其它科目 | 用户: (2,900 分) 53 58 67
已关闭 用户:
(b) Mengapakah generasi muda hari ini tidak minat mempelajari Sejarah?

(6 markah)

(c) Pada pendapat anda,bagaimanakah usaha untuk memupuk generasi muda mempelajari Sejarah?

(8 markah)

有谁可以教我吗?不要放这个-,还有可以hightlight一下可以拿分的重点吗?
已关闭
用户: (1,000 分) 378 426 437
第一题
Mengapakah generasi muda hari ini tidak minat mempelajari Sejarah?
这个问题其实蛮常问的(谁让sejarah这么无聊。。。),这个是六分题,所以我们都知道要写3isi+3huraian,对不?
-Murid mempunyai tanggapan mata pelajaran sejarah kurang pentingan kerana ibu bapa jarang mendedahkan anak mereka kepada kepentingan sejarah.
这边分别的两分落在了isi的murid kurang sedar和huraian的ibu bapa tidak beri kesedaran。
-arus globalisasi sudah menyebabkan fenomena remaja kini lebih kecenderungan kepada pihak barat dan memandang rendah sejarah negara diri.
这边的y第一分是"年轻人比较亲西方"而第二是解释的"看低自己的国家历史"。
-dasar kerajaan yang lebih mementingkan Sains dan Matematik sehingga generasi muda lebih senang meluangkan masa untuk mempelajari sukatan pelajaran itu.
第一分是kerajaan mementingkan Sains dan Matematik而第二分是murid lebih senang mempelajari Sains dan Matematik.

第二题
Pada pendapat anda,bagaimanakah usaha untuk memupuk generasi muda mempelajari Sejarah?
巴分所以我们要从四种不同的pihak来探讨这个问题,而每个pihak至少要写到points。
Pada pendapat saya, usaha mempuk generasi yang mempelajari sejarah ialah ibu bapa patut mendidik sejak kecil supaya anak mereka berminat mengetahui sejarah negara kita.Selain itu, pihak sekolah juga hendak menyemarakkan semangat mempelajari dengan mewajidkan kelulusan mata Sejarah supaya pelajar lebih rajin mempelajari sejarah. Di samping itu, pihak kerajaan seyogianya menganjurkan kempen kesedaran secara berkala supaya generasi muda menyedari kepentingan sejarah. Media massa juga hendak menyiarkan program yang berkaitan pahlawan perjuangan kemerdekaan disebabkan oleh remaja kini sering menggunakan media massa.
跟作文一样我们可以写ibu bapa,pihak sekolah,pihak kerajaan和media massa,然后再做解释。
*解释未完,敬请期待*
用户: (510 分) 4 10 23
我的老师说Pada pendapat saya要写F, H, C, I的哦
@Wong Sean他说第二题要的

1个回答

+2 投票
用户: (510 分) 4 10 23
采纳于 用户:
 
已采纳

(b) Mengapakah generasi muda hari ini tidak minat mempelajari Sejarah?

Generasi muda hari ini tidak minat mempelajari sejarah kerana buku teks sejarah dan teknik pengajaran sejarah kurang menarik menyebabkan generasi muda tidak fokus dan kurang berminat untuk mempelajari sejarah. Selain itu, generasi muda malas ulangkaji kerana mereka tidak insaf dan tidak sedar terhadap kepentingan sejarah. Seterusnya, generasi muda tidak memberikan tumpuan ketika dikelas kerana cara pengajaran guru yang bosan.

(6 markah) 3 isi + 3 huraian




(c) Pada pendapat anda,bagaimanakah usaha untuk memupuk generasi muda mempelajari Sejarah?

Pada pendapat saya, usaha untuk memupuk generasi muda mempelajari sejarah ialah pihak sekolah mengadakan kempen kesedaran dan aktiviti pertandingan di sekolah tentang sejarah. Hal ini demikian kerana kempen kesedaran aktiviti pertandingan mudah mengedarkan kepentingan mempelajari sejarah kepada jenerasi muda. Contohnya, pertandingan melukis , membuat poster dan lain-lain. Kesannya, generasi muda dapat disedaran dan mempunyai minat untuk mempelajari sejarah. Sebagai inferens, kempen kesedara dan aktiviti pertandingan dapat memupuk generasi muda mempelajari sejarah.Seterusnya, Guru-guru boleh membawa generasi muda melawat tempat-tempat bersejarah dan muzium negara. Hal ini demikian kerana tempat-tempat bersejarah dan muzium negara menpunyai barangorang zaman dahulu meninggalkan. Contohnya, Afamosa, Rumah Merah dan lain-lain. Kesannya, generasi muda dapat berpengetahuan luas dan mempelajari sejarah dengan mudah serta tidak berasa bosan. Sebagai inferens, melawat tempat-tempat bersejarah dan muzium negara ialah sesuatu cara memupuk minat generasi muda mempelajari sejarah.

(8 markah) [原因+解释+例子+后果+总结] x2

用户: (1,000 分) 378 426 437
哈哈哈,什么风把我吹来了~(•̀⌄•́)
@Wong Sean 你采纳୧(^ 〰 ^)୨的吧!如果你要参考的话,我等下在评论那写给你。
用户: (9,090 分) 40 43 43
会用很长时间来写吗?
用户: (510 分) 4 10 23
采纳了不会影响评论
用户: (2,900 分) 53 58 67
@神锋三步杀  谢谢!
用户: (1,000 分) 378 426 437
@我讨厌取名字~ 写bahagian20多分钟这样吧!
“eWenda e问答”是一个专为马来西亚华裔生所建立的学业疑问问答平台。学生可以在这里免费发表提问并得到解答。
...