0 投票
325 浏览
分类:中学马来文 | 用户: (750 分) 2 9 12
已关闭 用户:

想问一下如果我写作文的题目是faedah  sukan 可以用到这个开头结尾吗

已关闭
用户: (7,530 分) 1 17 22
我认为只有开头的最后一句不太合适,其他的都还可以
用户: (750 分) 2 9 12
Pendahuluan

Pada zaman modernisasi ini, sukan semakin kurang diamalkan dalam kalangan masyarakat. Namun begitu, sukan harus dipandang serius dan tidak harus diabaikan oleh masyarakat bagai melukut di tepi gantang. Oleh itu, kita harus memupuk sukan ini supaya menjadi tabiat dalam kehidupan kita. Tepuk dada, tanya selera. Persoalannya, apakah faedah sukan?

Isi Karangan

Pertama sekali, sukan baik untuk kesihatan fizikal kita. Dengan bersukan, badan kita menjadi lebih kuat dan sihat. Sukan seperti berlari, berenang, atau bermain bola sepak membantu mengurangkan berat badan dan mengelakkan penyakit seperti obesiti dan diabetes.

Kedua, sukan juga baik untuk kesihatan mental. Apabila kita bersukan, kita merasa lebih gembira dan kurang stres. Ini kerana sukan membantu tubuh kita menghasilkan hormon yang membuat kita merasa bahagia.

Selain itu, sukan juga membantu kita membuat kawan baru. Semasa bersukan, kita dapat berjumpa dengan ramai orang dan bekerja sama dalam satu pasukan. Ini membuat kita lebih senang bergaul dan bekerjasama dengan orang lain.

Akhir sekali, sukan juga boleh mengharumkan nama negara. Apabila atlet negara kita menang dalam pertandingan besar seperti Sukan Olimpik, kita semua merasa bangga. Ini juga menunjukkan bahawa negara kita hebat dalam bidang sukan.

Penutup

Kesimpulannya, terdapat banyak faedah sukan. Oleh itu, kita harus berganding bahu bagai aur dengan tebing untuk mengekalkan amalan sukan dalam kalangan masyarakat. Seperti kata peribahasa, di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. Diharapkan kita semua akan lebih aktif bersukan supaya hidup kita lebih sihat dan gembira.


(如果我写成这样呢)
用户: (32,200 分) 68 156 178
kesimpulannya那边后面可以改成bersukan sangat penting dalam kehidupan kita.其他的都没什么问题~
用户: (750 分) 2 9 12
好的谢谢你!!

1个回答

+1 投票
用户: (32,200 分) 68 156 178
采纳于 用户:
 
已采纳
你好。

这里纯粹是我给你的一些提示。

其实Faedah Bersukan这个题目无论是在 小学还是中学 都会常写的。

我认为以上的pendahuluan dan penutup都有一点点不太适合faedah bersukan这个题目,尤其是pendahuluan。如果是penutup,你可以用kesimpulannya dan cadangan serta peribahasa,而harapan就不适合用在这篇作文了。

你开头其实可以先 介绍 bersukan 这个东西。你也可以扩写说 bersukan 可以有什么类型,例如beriadah , bersenam等等。接着,你可以写bersukan 什么,像是bermain bola keranjang(篮球),bermain badminton(羽毛球)等等不同种类的运动。

而结尾呢,你可以 呼吁大家一起来bersukan / 写一些有关bersukan的peribahasa atau simpulan bahasa。你也可以memberikan cadangan kamu tentang bersukan(给意见)。你的意见可以是:我支持/我认为bersukan是一个很好的运动。如果要用kesimpulannya,你可以说:Kesimpulannya,bersukan sangat penting dalam kehidupan kita / lain-lain。

谢啦~
“eWenda e问答”是一个专为马来西亚华裔生所建立的学业疑问问答平台。学生可以在这里免费发表提问并得到解答。
...