0 投票
774 浏览
分类:中学其它科目 | 用户: 没有数据
已关闭

整段句子 想问大家这两题kbat题有没有更好的答案
已关闭

2 个回答

0 投票
用户: (42,260 分) 2 3 6
 
已采纳
1 (c)

Aspek pendidikan diberikan penekanan yang tinggi oleh pentadbiran di Malaysia kerana pendidikan dianggap sebagai faktor penting dalam pembangunan negara.

Untuk menjadi sebuah negara yang maju, pendidikan yang berkualiti dan berkesan memainkan peranan penting dalam membentuk sumber daya manusia yang berkualiti, berdaya saing dan inovatif.

Selain itu, pendidikan juga memberi impak yang besar dalam pembentukan modal insan yang berkualiti dan kompetitif, serta memainkan peranan penting dalam membentuk budaya ilmu dalam masyarakat. Oleh itu, pendidikan menjadi aspek yang sangat penting bagi pembangunan sosioekonomi dan kelestarian pembangunan negara.

Oleh itu, pentadbiran di Malaysia memberikan penekanan yang tinggi kepada pendidikan melalui pelbagai inisiatif seperti meningkatkan kualiti sistem pendidikan, memberikan sokongan kewangan kepada pelajar-pelajar yang kurang berkemampuan dan sebagainya. Semua inisiatif ini bertujuan untuk meningkatkan taraf pendidikan di Malaysia dan mencapai matlamat negara untuk menjadi negara maju yang berdaya saing tinggi.

2 (c)

Tindakan kuasa barat melalui pembukaan Terusan Suez dan penciptaan kapal wap di Tanah Melayu telah membawa nilai yang positif dan negatif terhadap masyarakat tempatan dan pembangunan negara.

Antara nilai positif yang diperoleh termasuklah:

- Pertumbuhan ekonomi yang pesat - Pembukaan Terusan Suez dan penciptaan kapal wap mempercepatkan perdagangan dan pengangkutan barang antara Asia dan Eropah menjadi lebih efisien dan kos efektif. Ini membuka peluang baru dalam sektor ekonomi dan memberikan impak besar dalam pembangunan negara.

- Pengaruh budaya dan perubahan sosial - Perkembangan perdagangan, teknologi dan pengangkutan membawa pengaruh dari luaran kepada perubahan sosial dan budaya di Tanah Melayu. Ini membolehkan orang Melayu dan orang Eropah saling berinteraksi dan berkongsi budaya, serta mempelajari budaya satu sama lain. Perubahan ini termasuk peluang pekerjaan dan kemajuan dalam pendidikan dan kebudayaan.

Namun begitu, terdapat juga nilai negatif yang diperoleh, seperti:

- Penindasan dan penjajahan - Kuasa barat menggunakan Terusan Suez dan kapal-kapal wap untuk memperluas pengaruh dan kuasa mereka di wilayah-wilayah yang dilalui oleh Terusan Suez. Hal ini mendorong dan mempercepatkan imperialisme kuasa Eropah di Tanah Melayu dan wilayah-wilayah tersebut demi kepentingan mereka.

- Penipisan budaya dan identiti - Pengaruh kuasa barat melalui teknologi dan kebudayaan mereka membawa kepada penipisan budaya dan identiti tempatan di Tanah Melayu. Kuasa barat memperkenalkan cara hidup, kebudayaan, dan bahasa mereka, yang kadang-kadang menjejaskan identiti tempatan dan kebudayaan di Tanah Melayu.

- Ketidakadilan sosial - Jurang kemiskinan semakin meningkat akibat dasar pentadbiran British yang berasaskan amalan pecah dan perintah telah menwujudkan pengasingan penempatan dan fungsi ekonomi bagi ketiga-tiga kaum tempatan.

Secara keseluruhan, tindakan kuasa barat melalui pembukaan Terusan Suez dan penciptaan kapal wap di Tanah Melayu telah memberikan nilai yang bervariasi dan memberikan kesan yang berbeza kepada masyarakat tempatan dan pembangunan negara.

如果我的答案太长的话,你可以参考然后缩短,选重点就好。
用户: (170 分) 1 1
谢谢!想问你平时是有一直刷题是吗哈哈哈哈 看到这种kbat题我真的只会懵
用户: (42,260 分) 2 3 6
是叻,赚分不容易,如果喜欢我的答案就投我一票吧
0 投票
用户: (18,810 分) 7 25 41
修改于 用户:
1. (c) Aspek pendidikan diberikan penekanan oleh pentadbiran di negara kita disebabkan oleh beberapa faktor yang penting. Antaranya , pendidikan dapat melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu dan berdedikasi kepada negara. Hal ini kerana rakyat Malaysia yang berilmu dapat mencarikan peluang pekerjaan yang baik dengan senang.Contohnya,seseorang remaja yang memiliki Sijil Pelajaran Malaysia akan mendapatkan pekerjaan yang gaji tinggi berbanding dengan remaja yang lain.
Selain itu,pendidikan juga boleh meningkatkan perpaduan rakyat Malaysia.Hal ini kerana kaum yang berbeza belajar di dalam sekolah atau universiti yang sama menjadikan hubungan mereka lebih berdekatan.

2. (c) Pada masyarakat yang dulu , kita boleh memperoleh pelbagai nilai daripada tindakan kuasa Barat tersebut.Yang pertama , kita perlulah berani untuk menentang kuasa yang lain.Hal ini kerana mereka akan menjajahkan negara kita dan menguntungkan diri daripadanya.Contohnya , keperluan bijih timah yang banyak dari British yang menyebabkan British menyerangkan Tanah Melayu. Selain itu, kita hendaklah mengamalkan semangat patriotik.Kemerdekaan negara kita didapati oleh Tunku Abdul Rahman dan ahli kumpulannya dengan membuat perbicaraan dengan British.Akhir sekali,British bersetuju untuk memerdekaan negara kita.

--- 写了那么久,望采纳,谢谢。(包含了isi,huraian 和 contoh)
用户: (170 分) 1 1
谢谢!
用户: (170 分) 1 1
keperluan bijih timah yang banyak 是指Belanda吧
“eWenda e问答”是一个专为马来西亚华裔生所建立的学业疑问问答平台。学生可以在这里免费发表提问并得到解答。
...