0 投票
170 浏览
分类:其它 | 用户: (53,240 分) 25 156 162
已关闭 用户:
整段句子 需要三到四个点
已关闭

2 个回答

+2 投票
用户: (46,890 分) 14 50 59
采纳于 用户:
 
已采纳
1.kurang asuhan agama

-Murid-murid tidak mempunyai jati diri yang kukuh dalam memastikan diri menjadi orang yang bermoral dan berdisiplin.

-Amsalnya,pengamalan dan penghayatan ajaran setiap agama mampu menjadi benteng pertahanan kepada murid-murid daripada segala pemujukan lalu terjebak gejala sosial.[你也可以引用宗教经文,但我的老师是有说过尽量不要这么做,除非出自于al-quran.(你应该也明白为什么)]

2.pengaruh media sosial

-Murid-murid meniru aksi keganasan dan kelucahan dalam alam maya kerana sentiasa terdedah dalam budaya yang tidak sihat ini.

-Contohnya,filem-filem________(你自己给适当的例子)

3.pengaruh rakan sebaya

-Murid-murid tidak berani cakap "tidak" apabila diajak oleh rakan sebayanya untuk melakukan perkara yang tidak bermoral.

- Misalnya,murid-murid takut dipinggirkan oleh rakan sekelasnya kerana tidak melakukan sesebuah perkara dengan mereka walaupun perkara itu adalah salah.

4.kekurangan perhatian daripada ibu bapa

-Murid-murid kekurangan prihatin dan perhatian daripada ibu bapa sehinggalah mereka tidak dibetulkan walaupun sudah terpesong ke arah kancah maksiat.

-Tamsilnya,ibu bapa sepatutnya meneliti tingkah lakuan anak-anaknya agar anak-anak tidak menjadi sampah masyarakat,bak peribahasa sesal dahulu pendapatan,sesal kemudian tidak berguna.
+2 投票
用户: (34,530 分) 21 32 34

1. Antara punca masalah disiplin ialah sikap murid yang agresif. Murid tersebut telah dididik dengan cara yang agresif sejak kecil lagi.

纪律问题产生的原因之一是学生挑衅的态度。学生从小就接受这种教育方式。

2. Selain itu, pengaruh rakan sebaya turut menjadi faktor. Murid tidak cukup matang lagi untuk membezakan perbuatan yang betul dan salah.

另外,受朋友的影响也是其中一个因素。学生的心智不够成熟,无法区分对或错的行为。

3. Faktor yang seterusnya ialah ibu bapa yang tidak meluangkan masa bersama anak. Demi mendapat perhatian daripada ibu bapa, murid melanggar peraturan di sekolah.

另一个因素是家长不常陪伴他们的孩子。为了引起家长的注意,学生在学校违反校规。

4. Pengaruh media massa dan media sosial juga mendorong masalah disiplin murid. Murid membawa telefon pintar ke sekolah untuk melayari Internet dan mengemas kini status mereka dalam media sosial.

大众媒体和社交媒体的影响也造就了学生的纪律问题。学生带智能手机去学校上网以更新他们在社交媒体上的状态。


资料来源:https://cikgufarha.com/punca-masalah-disiplin

“eWenda e问答”是一个专为马来西亚华裔生所建立的学业疑问问答平台。学生可以在这里免费发表提问并得到解答。
...