0 投票
1,116 浏览
分类:中学其它科目 | 用户: (830 分) 2 9 9
已关闭 用户:
已关闭

2 个回答

+1 投票
用户: (42,070 分) 16 65 66
采纳于 用户:
 
已采纳
Menurut sejarah, Parameswara memilih lembah sungai untuk membentuk kerajaannya kerana kawasan itu mempunyai beberapa kelebihan yang strategik. Antara faktor-faktor yang mempengaruhi pemilihan kawasan ini ialah:

1. Letak geografi: Lembah Sungai Melaka terletak di tengah-tengah Selat Melaka, antara Sumatera dan Semenanjung Tanah Melayu. Letaknya yang strategik menjadikannya sebagai pusat perdagangan dan pelayaran antara Timur dan Barat.

2. Sumber air: Lembah sungai mempunyai sumber air yang mencukupi untuk keperluan manusia, binatang dan pertanian.

3. Pertanian: Lembah sungai mempunyai tanah yang subur, sesuai untuk pertanian dan aktiviti ekonomi lain seperti perikanan.
0 投票
用户: (11,410 分) 14 27 28
Parameswara memilih lembah sungai untuk membentuk kerajaan kerana merupakan laluan perdagangan. Kedudukan Melaka di laluan perdagangan utama antara timur dengan barat membolehkannya mengawal kapal dagang. Selain itu, bentuk muka bumi. Terdapat kawasan berbukit-bukau yang sesuai dijadikan benteng pertahanan dan menjadi panduan kapal dagang. Seterusnya, benteng pertahanan. Pokok bakau dan api-api yang terdapat di pesisir pantai sebagai benteng pertahanan dan pelindung semula jadi. Di samping itu, terlindung angin monsun. Oleh itu, kapal dagang boleh datang dengan selamat.
“eWenda e问答”是一个专为马来西亚华裔生所建立的学业疑问问答平台。学生可以在这里免费发表提问并得到解答。
...