+1 投票
2,108 浏览
分类:中学其它科目 | 用户: (1,100 分) 12 12 12
已关闭 用户:
Pada pendapat anda, adakah Afiyah akan mengalami masalah pernafasan apabila dia mendaki semakin tinggi ke atas? Kaitkan jawapan anda dengan tekanan atmosfera dan altitud.
已关闭

2 个回答

+3 投票
用户: (1,000 分) 378 426 437
采纳于 用户:
 
已采纳
Pada pendapat saya, Afiyah akan mengalami masalah pernafasan apabila dia mendaki semakin tinggi ke atas. Hal ini disebabkan tanah tinggi kurang dipengaruhi oleh daya graviti. Oleh itu, zarah udara ditarik oleh daya graviti ke tanah bawah dan menyebabkan tanah tinggi kekurangan zarah udara. Dengan ini, zarah udara lebih berkumpul di tanah bawah, manakala lebih berselerak di tanah tinggi. Fenomena ini turut mengurangkan kandungan oksigen di tanah tinggi. Oksigen dalam badan yang tidak mencukupi akan menaikkan kadar bernafas untuk mendapat lebih banyak oksigen.
+5 投票
用户: (51,100 分) 55 103 120

Pada pendapat anda, Afiyah akan mengalami masalah pernafasan apabila dia mendaki semakin tinggi ke atas. Hal ini dikatakan demikian kerana tekanan atmosfera akan menurun apabila altitud meningkat. Dengan itu, lebih kurang zarah udara semasa berada di altitud yang tinggi. Justifikasi ini menyebabkan Afiyah sukar untuk bernafas apabila dia mendaki semakin tinggi ke atas.

希望帮到你

teenietot gifs | WiffleGif

用户: (510 分) 4 10 23
噢…采纳他吧,我解释的可能你会不明白哈哈。
“eWenda e问答”是一个专为马来西亚华裔生所建立的学业疑问问答平台。学生可以在这里免费发表提问并得到解答。
...